E-scooter: kopen, delen, huren of leasen?

E-scooter: kopen, delen, huren of leasen?

Afgezien het gebruik van de benenwagen kost het vervoeren van jezelf geld. Je kunt heel goedkoop uit zijn met een 2e hands fiets, maar van daar uit lopen de kosten vrij snel op. Daarbij is het natuurlijk belangrijk hoeveel en hoe vaak je van een of andere manier van vervoershulpmiddel gebruik moet maken. Openbaar vervoer is een goede optie, maar dat zijn lopende kosten. Een fiets aanschaffen is over het algemeen een eenmalige investering, afgezien van misschien wat reparatie- of onderhoudskosten.

De categorie die hierboven komt, bestaat uit de zogenaamde gemotoriseerde voertuigen. Dat zijn dan de bromfiets, de motor en de auto. Naast de prijs voor de aanschaf zijn er ook regelmatig terugkerende kosten in de vorm van belasting, verzekering en brandstof.

Met de eigenlijk noodzakelijke opkomst van voertuigen met een elektrische energiebron wordt het aanbod alleen maar groter. De e-fiets, de e-step, de e-scooter, de elektrische snorfiets, de elektrische auto voegen een extra dimensie toe aan de keuze welk soort van vervoersmiddel het beste bij jou past.

 

In dat kader zijn er verschillende financiële methoden om er gebruik van te maken:

  • Kopen
  • Huren
  • Leasen
  • Delen

Aan de hand van de elektrische scooter proberen we duidelijk te maken wat de exacte verschillen zijn.

 

Een e-scooter kopen

De scooter kent sinds de jaren 70 van de vorige eeuw een ongekende groei in populariteit. Vanaf de eeuwwisseling is die interesse  overgeslagen op de elektrische versie, de e-scooter. Uiteraard heeft dat ook te maken met de toenemende zorg voor het milieu en het opraken van fossiele brandstoffen. Elektriciteit is daarnaast een heel stuk goedkoper.

De aanschafprijs van een e-scooter varieert van ongeveer €1000 voor de allergoedkoopste modellen tot aan boven de €6000 voor de dure, exclusieve types. Het merendeel zit rond de €2000-€2500 en daar kun je een hele behoorlijke e-scooter voor kopen. Als je geen rijbewijs hebt, komen daar nog eens ongeveer €500 bovenop.

Het kan zijn dat je nog enkele eenmalige kosten hebt aan bijvoorbeeld een helm en andere accessoires.

Naast deze vaste aanschafkosten heb je ook lopende kosten: hieronder vallen de verzekering en de brandstof en die kunnen behoorlijk variëren.

 

Een eerste onderscheid: eigenaarschap

Van de vier hier gegeven opties is kopen de enige waar je dan ook direct de eigenaar bent van de e-scooter. Dat houdt bijvoorbeeld ook in dat je het voertuig ergens moet zien te stallen. Hoewel elektrische scooters over het algemeen minder onderhoud vergen, kun je ze natuurlijk niet zomaar in regen en wind laten staan. De mogelijkheid tot stallen geldt overigens ook voor een geleaste scooter, maar daar ligt het eigenaarschap wat complexer. Gedeelde en gehuurde e-scooters worden alleen gebruikt.

 

Een e-scooter huren

Het zal niet vaak voorkomen dat iemand op regelmatige basis een elektrische scooter huurt. Dat gaat immers veel te snel in de papieren lopen. Mocht je dus een fan zijn van de e-scooter, maar er nauwelijks gebruik van maken, dan is huren een goede optie. Een dagje naar het strand is in autotermen tegenwoordig een hele opgave, maar met een elektrische scooter komt je schoon en veilig gemakkelijk op je favoriete plek. Huren wordt dan ook vooral ingezet als recreatieve optie, maar er zijn uiteraard meer mogelijkheden.

De prijzen worden berekend op basis van tijdsduur, verzekering, en soms ook actieradius. Voor een uurtje ben je al snel een euro of 25 kwijt. Dat is zo’n beetje de basis en die loopt geleidelijk, maar niet al te hard op.

Er zijn tal van bedrijven die e-scooters verhuren, dus vraag gerust eerst wat informatie hier en daar voor je een besluit neemt.

 

Een tweede onderscheid: gebruik

Bij huren en delen is het verbruik aan strakke voorwaarden gebonden, vooral bij huren. Hoe meer je erop rijdt, hoe hoger de kosten. Daarom huur of deel je meestal maar voor een beperkte tijdsduur. Bij leasen en kopen kun je, alleen voor de kosten van elektriciteit, zoveel rijden als je wilt natuurlijk.

 

Een e-scooter delen

In de laatste paar jaar zien we, vooral in de grote steden, de opkomst van de zogenaamde e-deelscooter. Overal in de stad staan deze voertuigen geparkeerd en kan men daarvan, indien nodig, gebruik maken. De twee bekendste organisaties, die deze optie ter beschikking stellen, zijn Go Sharing (felgroen) en Felyx ( donkergroen), maar er komen er steeds meer bij zoals Check (paars-wit) en Juuve (wit, blauw-grijs)

Op zich werkt het heel simpel: je download de app van de betreffende onderneming, gaat op zoek naar de dichtstbijzijnde e-scooter, maakt contact en dan kun je voor een bepaald bedrag per kilometer rondrijden. Felyx kost 30 cent per minuut, Go Sharing 29 cent per minuut en €17,40 per uur, Check is 25 cent per minuut ( 50 cent starttarief en 10 cent bij pauzeren), Juuve slechts 19 cent per minuut, maar wel weer met een €1 starttarief.

In principe zijn er geen andere kosten, maar de mogelijke helmplicht kan wel voor complicaties gaan zorgen.

 

Een derde onderscheid: kosten

Met leasen en kopen heb je te maken met vaste kosten voor aanschaf en lopende kosten voor bv verzekering en natuurlijk brandstof. Delen en huren kent alleen lopende kosten, dat wil zeggen dat als je er geen gebruik van maakt, je ook niets hoeft te betalen.

 

Een e-scooter leasen

Op zich is het leasen van een e-scooter niets anders dan kopen, maar dan wel op basis van afbetaling. We hebben al eerder gememoreerd aan het feit dat een nieuwe elektrische scooter niet goedkoop is, zeker niet als je enige kwaliteit wenst. Mocht je niet beschikken over de noodzakelijke financiële middelen, dan kun je een dergelijk leasecontract afsluiten. Je betaalt dan maandelijks een bepaald bedrag tot je de gehele som hebt afbetaald en dan is de e-scooter van jou. Normaal gesproken betaal je in totaal wat meer dan wanneer je de scooter meteen koopt, op zich niet meer dan logisch. Zolang het contact loopt zijn immers beide partijen nog verantwoordelijk voor het voertuig.

 

De elektrische scooter kopen, huren, delen of leasen

Op zich hangt het kiezen van een van deze opties af van twee zaken: budget en gebruik. Afhankelijk van wat je te besteden hebt en waar je de e-scooter voor wilt gebruiken, beoordeel je welke optie voor jou het gunstigst uitkomt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *